איך להשיג ייצוג משפטי הולם ב"חינם"? על קרנות למימון תביעות אזרחיות ומסחריות

יש לכם עילת תביעה טובה אבל אין לכם כסף לשכור את שירותיו של עורך דין מהשורה הראשונה? את מנכ"לית של חברה שדווקא יש לה אמצעים כספיים אך את רוצה לגדר את הסיכונים הכרוכים בניהול תביעה של החברה שלך? במאמר הזה תמצאו את הפתרון, כי פשוט חבל שתביעה טובה תלך לאיבוד.

כולם יודעים שניהול הליכים משפטיים כרוך בהוצאות מרובות: אגרת בית משפט (לדוגמה – בעבור ניהול תביעה של 10 מיליון ש"ח תידרשו לשלם 250,000 ש"ח אגרת בימ"ש); תשלום שכר טרחה למומחים וכמובן תשלום שכר טרחה לעורך הדין. במקרה שמדובר בסכסוך שלגביו הייתה הסכמה מראש להליך בוררות אז להוצאות אלה יצטרף תשלום שכר טרחת הבורר או הבוררים.

מסיבות אלה קיימים מקרים רבים בהם העלויות הגבוהות מרתיעות תובעים פוטנציאליים מהגשת תביעות מוצדקות לבית המשפט או מפנייה להליך בוררות. מדובר בתביעות "אבודות" וחבל מאוד שכך – כי קיים סיכוי גבוה להצליח בהן אם רק הן היו מוגשות.

לבעיה זו קיים פתרון חלקי: מציאת עורך דין שיסכים לייצג בתביעה על בסיס הצלחה, לרוב תמורת אחוזים מסכום הזכיה. מדובר בפתרון חלקי שנותן מענה רק לשכר טרחת עורך הדין ולא ליתר ההוצאות הנלוות (שיכולות להיות משמעותיות מאוד). ומעבר לכך – זה יהיה כמעט בלתי אפשרי למצוא עורך דין מהשורה הראשונה שיסכים לעבוד בהסדר מסוג זה. בנוסף, הסכמי שכר טרחה שכאלה עלולים לגרום לדינמיקה בעייתית בין עורך הדין והלקוח. מוזמנים לקרוא מאמר קצר שכתבתי בנושא זה – כאן.

חשוב שתדעו שקיים פתרון אחר – מקיף ומלא. בישראל הוקמו קרנות פרטיות שמתמחות במימון מלא של תביעות מסחריות או אזרחיות: החל מאגרת בית המשפט, שכר המומחים, הבורר וכמובן שכר טרחת עורך הדין. מעבר למימון מלוא הוצאות ניהול התביעה, היתרון המשמעותי הנוסף עבור הלקוח הוא שהוא בוחר את עורך דינו. הלקוח יכול לבחור עורך דין מהשורה הראשונה שיטפל עבורו בתיק ויקבל שכר טרחה מהקרן מהרגע הראשון ולא צריך להסתפק בייצוג ע"י עורך דין שהסכים לעבוד באחוזים ועלול "להיגמר לו האוויר" באמצע הדרך.

ואולם חשוב לדעת – הקרנות אינן מעניקות מימון לכל תביעה. בשלב ראשון הקרן תבדוק את חוזקו העובדתי והמשפטי של התיק ואת התאמתו למימון ורק תיקים שעברו את הסינון הקפדני יזכו למימון מצד הקרן.

יש לכם תביעה פוטנציאלית בסך 5,000,000 ש"ח ומעלה ואתם רוצים לבדוק את התאמתה למימון מלא? מוזמנים ליצור קשר עם עו"ד יונתן פרידמן – עורך דין בעל שם המתמחה בייצוג בתביעות מסחריות.

האמור לעיל הוא בגדר מידע כללי וחלקי בלבד ואין לראות בדברים משום מתן ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. כל מקרה צריך להיבחן לגופו והדברים עשויים להשתנות בהתאם לנסיבות של כל מקרה ומקרה.

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך